8 سوال که پیش از راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید از خود بپرسید

کسب و کارهای امروزی، بیشتر از همیشه به فضای دیجیتال و دستگاه‌های الکترونیک وابسته هستند. در کسب و کارهای اینترنتی، ما شاهد دو دسته کلی از افراد هستیم. دسته اول کسانی هستند که صاحب کسب و کارهای سنتی‌اند و می‌خواهند با تغییر روش به سمت اینترنت، بازاری دیگر را نیز تجربه کنند. دسته‌ی دوم نیز کسانی هستند که مایلند کسب و کارشان را از ابتدا در فضای مجازی آغاز کنند. اما هر کدام از این دو دسته، سوالاتی دارند که پاسخ به آن‌ها می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مسائل آن‌ها باشد. در ادامه‌ی مطلب قصد داریم تا کلیدی‌ترین سوالات و بهترین پاسخ‌ها را برای شما بازگو کنیم. 

1.    آیا کسب و کار اینترنتی مناسب من است؟

کارآفرین شدن و راه‌اندازی کسب و کارهای شخصی، بیش از هر چیز نیاز به داشتن روحیه مدیریت کار و افراد دیگر دارد. اگر می‌توانید تصمیمات مهمی را در طول روز بگیرید و توانایی برخورد با زیردستان و پرسنل متفاوت را دارید، می‌توانید روی راه‌اندازی کسب و کار شخصی خود حساب باز کنید. یادتان باشد که کسب و کارهای اینترنتی مختص به افراد جویای کار نیست و حتی کارمندان و بازاریان نیز می‌توانند با ورود به این عرصه، درآمد خود را افزایش دهند. البته خیلی از افرادی که تصمیم به شروع کسب و کارهای اینترنتی می‌کنند، نداشتن سرمایه بزرگ برای خرید یا اجاره‌ی مکان فیزیکی را دلیل اصلی ورود خود به این حوزه می‌دانند که البته بهانه‌ای اشتباه است. در بین کسب و کارهای پُررونق و بزرگ حوزه‌ی مجازی هم کارهای خانگی موفق با درآمدهای زیاد وجود دارد و هم شرکت‌های بزرگ چند ده میلیاردی که می‌توانند موارد خوبی برای رد این موضوع باشند. 

2.    آیا با وجود رقبای بزرگ در حوزه‌ی کاری خود، ورود به این فضا منطقی است؟

اگر به نام‌های بزرگ هر شغلی نگاه کنید متوجه می‌شوید که هر کدام از آن‌ها در سال‌های متفاوتی شروع به کار کردند. در هیچ شغل و فعالیتی، نمی‌توانید رقیب‌های بزرگ را بیابید که همگی در یک سال و زمان مشخص، تاسیس شده باشند. اینکه رقبای کوچکی پس از مدتی وارد حوزه‌ی کاری شوند امری طبیعی و بدیهی‌ست. چه بسا خیلی از این کسب و کارهای کوچک، با ایده‌های نو و تازه خود، توانستند گوی سبقت را از رقبای بزرگ بربایند و بازار بزرگی از مخاطبان و کاربران را مال خود کنند. بنابراین هنگام ورود به هر شغلی، تنها به ایده و نوع فعالیت خود بیندیشید و برایتان مهم نباشد که چه رقبای قدرتمندی دارید. البته یادتان نورد که اگر نتوانید اثری متمایز و محصولی (یا خدمتی) متفاوت را به کاربر ارائه کنید، خیلی زود توسط رقبا از میدان به در خواهید شد. اما اگر بتوانید ایده و کسب و کار خود را جا بیندازید، می‌توانید حتی در دل کسب و کارهای بزرگتر و حرفه‌ای‌تر ادغام شده و رشد کنید.

3.    چه میزان سرمایه برای ورود به کسب و کارهای اینترنتی نیاز است؟

یقیناً نمی‌توان نسخه‌ای یکسان را برای تمامی کسب و کارهای اینترنتی تجویز کرد اما پیش نیازهای بسیاری از انواع کسب و کارهای مجازی، مشابه هم هستند. در بیشتر موارد شما نیاز به یک کامپیوتر ساده یا گوشی موبایل هوشمند، اینترنت پرسرعت، صفحه مجازی اینستاگرام یا تلگرام، سایت اینترنتی و هاست و دامنه اختصاصی دارید. البته هستند کسب و کارهایی که حتی بدون سایت و دامنه خاصی فعالیت‌های چند میلیونی دارند. اگر بخواهید فارغ از تجهیزات فیزیکی، هزینه‌های خود را محاسبه کنید، باید حدود 1 میلیون تومان را برای طراحی سایت ساده، خرید هاست کم حجم و دامنه داخلی ایران هزینه کنید. گرفتن گواهینامه‌های اعتبار کسب و کار مجازی نیز زیر 100 هزار تومان برای شما هزینه خواهند داشت. راه اندازی صفحات مجازی هم که هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد. البته در این بین معمولاً دو هزینه‌ی مهم از قلم می‌افتد؛ اول هزینه‌ی تولید محتوای اختصاصی و هدفمند و دوم تبلیغات هوشمند. دیگر تنها داشتن صفحات مجازی و حضور در این فضا برای رشد کسب و کار مهم نیست و باید با انواع و اقسام روش‌ها و راه‌های گوناگون خود را به مخاطب ثابت کنید. می‌توانید تولید محتوا را خودتان یا شرکت‌های مخصوص این کار انجام دهید. 

راه اندازی کسب و کار اینترنتی

4.    چه ایده‌های دیگری در ذهن دارید؟

با اینکه هیچ ایده‌ی بکر و تازه‌ای بی نتیجه باقی نمی‌ماند اما امکان سنجی کسب و کار باز هم اهمیت و جایگاه خودش را دارد. قبل از شروع کسب و کار ببینید که چه ایده‌های دیگری دارید که می‌توانند شما را زودتر و آسان‌تر به هدف‌تان برسانند. آن‌ها را لیست کنید و بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. مقایسه کنید و ببینید چه کسب و کاری برای شما بهتر است. شاید بتوانید با تاخیر انداختن هدفمند ایده‌ی اصلی خود، زمان بهتری را برای ورود به آن پیدا کنید. یا حتی اگر توانایی راه‌اندازی کسب و کار بزرگ را ندارید، شاید بتوانید با راه‌اندازی کسب و کارهای متفاوت کوچک، سرمایه خوبی برای خود دست و پا کرده و بعد ایده‌ی اصلی‌تان را جان بدهید. بنابراین هیچوقت از پرورش ایده‌های متفاوت نترسید و به آن‌ها بها دهید. 

5.    مهارت‌ها و توانایی‌های شما چه هستند؟

در طول انجام فعالیت‌های کسب و کار خود، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید که برای حل آن نیاز باشد تا مهارتی خاص را بلد باشید. آیا توانایی‌های متفاوتی را در خود می‌بینید؟ هرچقدر که بتوانید استعدادها و توانایی‌های خود را بیشتر و بهتر بشناسید در انتخاب کسب و کار خود نیز موفق‌ترید. خیلی از مدیران نمی‌دانند که باید در سال‌های ابتدایی راه‌اندازی کسب و کار خود، به اندازه‌ی چندین کارمند زیردست کار کنند. دلیل آن هم کاهش تا حد امکان هزینه‌ها و مخارج است. خیلی از کسب و کارهای اینترنتی نیاز به تعداد زیادی کارمند ندارند و عدمتا مشاغل سبک و کم هزینه‌ای هستند، اما با اشتباه مدیران آن در استخدام کارمندان زیاد به نابودی کشیده می‌شوند. بهتر است قبل از شروع کسب و کار اینترنتی خود، تمامی توانایی‌های خود را لیست کرده و در صورت نیاز از بقیه کمک بگیرید. 

6.    آیا می‌توان کسب و کارهای اینترنتی را تنها در خانه راه‌اندازی کرد؟

پاسخ به این سوال با قاطعیت "بله" است. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی تنها و تنها یک کارمند دارد که البته مدیر و صاحب آن کسب و کار ینز به شمار می‌آید. بخش عظیمی از فعالیت‌های اینترنتی را کسب و کارهای خانگی تشکیل می‌دهند که عمدتاً فعالیت‌های متناسب با فضای خانه مانند آشپزی و شیرینی‌پزی خانگی، گلدوزی و صنایع دستی خانگی و طراحی لباس و خیلی چیزهای دیگر را شامل می‌شوند. علاوه بر آن، وقتی می‌توانید در همان فضای ساده و راحت خانه خود و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ی اضافی اجاره یا خرید مکان (حتی اگر هزینه‌های جانبی آن را در نظر نگیریم) کار کنید، چرا این کار را انجام ندهید؟ بنابراین در راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود، حتماً امکان راه اندازی کسب و کار خانگی را نیز در نظر بگیرید. می‌توانید خانه خود را به شرکتی بزرگ با درآمدهای آنچنانی تبدیل کنید. 

7.    چه میزان درآمد در فضای اینترنتی وجود دارد؟

پاسخ به این سوال کمی دشوار و پیچیده است چرا که نیاز به بررسی فاکتورها و ویژگی‌های متفاوتی دارد. میزان درآمد کسب و کارهای اینترنتی بستگی به نوع فعالیت و اندازه شرکت می‌تواند نوسان داشته باشد. شما می‌توانید شرکتی مانند دیجی کالا باشید که روزانه هزاران سفارش و میلیاردها تومان درآمد دارد یا کسب و کاری خانگی و ساده که فروش ماهانه آن از 3 میلیون تومان فراتر نرود. اما بی هیچ شکی، بستر فعالیت‌های گوناگون و درآمدهای بالای چند میلیون تومان برای همه فراهم است. قبل از آن که کسب و کار خود را راه بیاندازید می‌توانید طرح توجیهی آن را رسم کرده و با هدف گذاری‌های مشخص، میزان درآمد، هزینه‌ها و سود خود را پیش بینی کنید. بازه‌ی درآمدی فضای اینترنت می‌تواند حتی نامحدود نیز باشد و روز به روز، بر آن افزوده شود. اما باید بتوانید برنامه درست و مشخصی برای این مسیر تعیین کنید. 

8.    تا چه حد به یادگیری مطالب جدید و نو علاقه دارید؟ 

در پایان، می‌خواهیم مهمترین سوال را از خودتان بپرسید. تا چه حد به یادگیری مطالب نو و مهارت‌های جدید علاقه دارید؟ پاسخ به این سوال می‌تواند اساسی‌ترین وجه کسب و کارهای اینترنتی را برایتان مشخص کند. در فعالیت‌های مجازی، همانطور که رشدهای سریع و ناگهانی وجود دارد، افت‌های شدید و کمرشکن را نیز داریم. دلیل این موضوع آن است که بسیاری از صاحبان کسب و کارهای اینترنتی، بدون توجه به رشد و ترقی بازار اینترنتی، سال‌های زیادی را سپری می‌کنند. در حالی که عصر تکنولوژی مدام در حال تغییر و به روز رسانی‌ست. شما نیز برای رشد و البته بقا در این فضا، باید بتوانید حداقل با همان سرعت رشد کنید. با این روش، حتی اگر جلوتر از بازار راه نروید، حداقل از آن عقب هم نخواهید افتاد. برای نگه داشتن مخاطب و کاربر خود، باید بتوانید همیشه متفاوت، به روز و خلاق باشید.

با وجود رعایت تمامی این نکات ممکن است باز هم نیاز به راهنمایی‌های دقیق‌تر و جزیی‌تر داشته باشید. در مشاوره‌های کسب و کاری که از سوی طراوان انجام می‌شود، همواره می‌کوشیم تا هدف کسب و کار را متناسب با نیاز بازار قرار دهیم تا در نهایت عملکرد دلخواه حاصل شود. ما چه در مشاوره‌های کسب و کار خود و چه در پشتیبانی و ارائه خدمات اینترنتی به صاحبان شرکت‌ها، می‌کوشیم تا رضایت شما را جلب کنیم. وظیفه خود می‌دانیم که به پاس پاسخ به اعتماد شما، بهترین باشیم. 

منبع : طراوان

مطالب مرتبط

کسب و کار اینترنتی چیست؟ آیا انواع کسب و کار اینترنتی را می‌شناسید؟

هدف از گرفتن مشاوره کسب و کار اینترنتی چیست؟

بهترین زمان راه اندازی کسب و کار اینترنتی

شرکت طراحی سایت ساری