ارز دیجیتال چیست و چگونه استخراج می‌شود؟

احتمالا اگر یک بار به دنیای مجازی سر زده باشید، با واژه هایی نظیر رمز ارز، ارز دیجیتال و استخراج ارز مواجه شده اید. از جمله سوال هایی که به وجود می‌آید این است که هر کدام از آن‌ها چیست و چه معنایی می‌دهد؟ اگر شما هم علاقه مند هستید تا با این موضوعات آشنا شوید مطلب امروز طراوان را از دست ندهید.

ارز دیجیتال چیست؟

برای بررسی این موضوع ابتدا باید با مفهوم پول آشنا باشید. پول کالایی مبادلاتی است که به ازای پرداخت آن کالا یا خدماتی را دریافت می‌کنید. پول جنبه فیزیکی داشته و در شکلی هایی نظیر سکه و اسکناس خود در اطراف ما به وفور دیده می‌شود. این اسکناس‌ها در هر گوشه جهان به یک شکل بوده و ارزشی متفاوت با پول سایر کشور‌ها دارد. به همین سبب این پول مشکلاتی نظیر برابر کردن خواسته ها، جابه جایی در مقایس بالا و سایر موارد را دارد. ارز‌های دیجیتال نیز یک نوع پول هستند. تعریف رسمی و علمی ارز دیجیتال بیان می‌دارد که یک واحد پولی یا واسطه تبادلی است که بر پایه ی دنیای مجازی و اینترنت تعریف می‌‌شود و  ویژگی ‌هایی مشابه با پول فیزیکی را دارد، اما تراکنش‌‌های انتقال سرمایه را به ‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد انجام می‌دهد.
اولین بار موضوع ارز‌های دیجیتال در اواخر قرن 20 توسط دیوید چاوم مطرح شد، زیرا در این زمان بانک‌ها برای جا به جایی رقم‌های مالی نیاز به راهکاری داشتند که در کوتاه‌ترین زمان و به صورت آنی بدون جا به جایی فیزیکی رقم‌های مالی را در بین خود جا به جا نمایند. امروزه با گذشت حدودا سه دهه از اختراع ارزهای دیجیتال، ارزهای دیجتال فراوانی به وجود آمده اند که ممکن است در یک پلتفرم اختصاصی استفاده شوند و یا در سطح جهانی مورد استفاده قرار گیرند. از جمله این ارز‌های دیجتال می‌توان به بیت کوین، اتریوم، پرفکت مانی و تتر نام برد.

ویژگی‌های ارز دیجتال

ارز‌های دیجیتال امروزه از محبوب‌ترین موضوعات اقتصادی و سرمایه گذاری هستند و این مهم به سبب ویژگی‌های آن‌هاست. در زیر ویژگی‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. اولین مورد و مهم‌ترین نکته ارز‌های دیجتال غیر متمرکز بودن آن است. این به آن معناست که این ارز توسط هیچ دولت و قدرتی تحت کنترل و نظارت نیست. در واقع مبادلات این ارز قابلیت رهگیری ندارد و این به آن معنا ست که این ارز‌ها بلوکه نمی‌شوند، در محاسبات مالیاتی ردی از آن‌ها حضور ندارد و شما با استفاده از آن‌ها می‌توانید معاملات کاملا غیر قانونی را کاملا بدون رهگیری انجام دهید.
موضوع مهم دیگر آن است که این رمز‌ها در تمامی تبادلات اعم از عمومی و خصوصی دارای رمز منحصر به فرد هستند و به همین منظور تقریبا انجام دزدی در این بستر را به صفر رسانده اند. در نهایت آخرین مورد آن است که به نسبت تمامی روش‌ها این ارز‌ها کمترین کارمزد را دارند و بار مالایی بالایی جهت جا به جایی هر مقدار رقمی را برای شما به بار نمی‌آورند.

استخراج ارز‌های دیجیتال

ارز‌های دیجیتال را جدا از خریدن می‌توانید به روش دیگر هم به دست آورید. این روش اصطلاحا روش استخراج نام دارد. در این قسمت توضیحات کاملی در این مورد ارائه شده است. در فرایند استخراج واژه هایی نظیر نظیر بلاک و هش وجود دارد که باید با آن‌ها آشنا شوید. بلاک در واقع، شامل مجموعه‌ ای از تراکنش‌ها که در آن لحظه شامل تراکنش‌های تأیید نشده است، با اضافه ی بعضی اطلاعات مازاد دیگر مانند امضای دیجیتال، زمان‌سنج و سایر موارد می‌‌شود و هش در واقع مکانیزمی است که هر بلوک اطلاعاتی در شبکه بلاک چین را به بلوک قبلی خود متصل می‌کند. جدا از این‌ها شما نیازمند دستگاهی به نام ماینر هستید که وظیفه ی آن‌ها انجام فرایند مورد نظر تراکنس‌های دیجیتال هستند و با برق کار می‌کنند. حال با آشنایی با این موارد به بررسی استخراج که مکانیزمی هفت مرحله‌ای است می‌پردازیم.

  • گام اول: این مرحله مربوط به یک کاربر است که با استفاده از دارایی کیف پول خود می‌خواهد تراکنشی را انجام دهد و در این حین ارز دیجیتال بین دو نفر تبادل می‌شود.
  • گام دوم: بعد از ثبت در خواست برای تراکنش، این تراکنش با سیستم مرکزی متصل شده که استخر نام دارد و این تراکنش‌ها در این استخر بزرگ به صورت دسته بندی وجود دارند و منتظر می‌ماند تا یک ماینر، در سیستم بلاک چین انتخاب شود.
  • گام سوم: حال یک ماینر با استفاده از این استخر یک تراکنش را انتخاب کرده و به صورت یک بلاک در می‌آورد. در ابتدا بررسی می‌شود که کیف پول این میزان دارایی را داغرد یا خیر، و در صورت تایید فرایند به مرحله بعدی می‌رود.
  • گام چهارم: مایتنر پس از تایید کیف پول تراکنش را در بلاک خود دریافت می‌کند. حال باید آن را در بلاک چین اضافه کنند. برای این کار نیازمند یک امضا یا proof of work دارد. این امضا مسئله ای بسیار پیچیده از ریاضیات است که حل آن توسط دستگاه‌های مایتنر انجام می‌شود و دلیل نام گذاری این روش به استخراج همین موضوع است.
  • گام پنجم: حال اولین ماینری که این رمز را برای بلاک خود بتواند بیابد آن را رای سایر ماینر‌ها منتشر خواهد کرد.
  • گام ششم: حال زمان اعتبار سنجی امضای بلاک منتشر کننده است. سایر ماینر‌ها هش خروجی را با امضای موجود مطابقت می‌دهند و اگر این مورد تنایید شد بلاک را به بلاک چین اضافه  می‌نمایند.
  • گام هفتم: حال یک بلاک به زنجیره افزودی شده است و هر بلاک دیگری که پس ‌از آن اضافه می‌‌شود، «تأییدیه» برای آن بلاک به ‌حساب می‌‌آید. و تراکنش انجام شد.

جالب است که بدانید هر بلاک جدید که افزوده شود بلاک شما مجددا مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. و به دلیل افزوده شدن همین رشته، عمل هک برای هکران بسیار سخت می‌شود و تا حدودی به سمت غیر ممکن پیش می‌رود.
در ضمن شرکت طراوان هم محصولی با سابقه در این زمینه دارد : "طراحی سایت صرافی آنلاین ارزهای دیجیتال" که میتوانید با انتخاب آن شرح امکانات آن را مشاهده نمایید.

منبع: طراوان

مطالب مرتبط

ارز دیجیتال