کسب و کار اینترنتی چیست؟ آیا انواع کسب و کار اینترنتی را می‌شناسید؟

اینترنت در سال 1960 میلادی ابداع شد در آن زمان این شبکه وب جهانی بسیار کوچک بود و هیچکس حتی تصور نمی‌کرد اینترنت تا سال 2020 به این اندازه بزرگ و همه‌گیر شود. امروزه بیشتر افراد از طریق اینترنت با دوستان و آشنایانشان با کمک تماس تصویری، ارسال صدا، اشتراک گذاری عکسهای مورد علاقه و خیلی چیزهای دیگر باهم در ارتباط هستند. در این مقاله قصد داریم برای شما به طور واضح توضیح دهیم که کسب و کار اینترنتی چیست و اینکه چند نوع کسب و کار اینترنتی داریم، پس با ما همراه باشید.

کسب و کار اینترنتی 

به مجموعه‌ای از کارهای که در بستر اینترنت  انجام شود و باعث کسب درآمد ما  می‌شود را کسب و کار اینترنتی می‌گویند. کسب و کار اینترنتی می‌تواند به صورت نیمه‌وقت و تمام وقت باشد. بیشتر افراد به همراه کار اصلی خود، کسب و کار اینترنتی را به عنوان کار دوم خود راه اندازی می‌کنند. مثلا فروش محصولات خود در سایت شخصیتان و یا ‌شبکه‌های اجتماعی، فروش پکیج‌های آموزشی، انجام خدمات‌های مانند سئو و طراحی سایت و .... .

انواع کسب و کار اینترنتی

کسب و کارهای اینترنتی بسیار گوناگون و فوق العاده جذاب هستند. انواع کسب و کار اینترنتی شامل:

  • وب سایت‌ها

بهترین و ماندگارترین مسیر برای ورود به کسب و کار اینترنتی داشتن یک وب‌سایت مرتبط با کسب و کار و یا تخصص شماست. به عنوان مثال فردی که وکیل پایه یک دادگستری است می‌تواند برای خود یک سایت شخصی نیز داشته باشد واطلاعات شخصی، تمامی رزومه‌ها و انواع پرونده‌های خود را با همه‌ی کاربران داخلی و خارجی به اشتراک بگذارد.

انواع کسب و کار اینترنتی

  • فروشگاه‌های اینترنتی

بسیار زیادی از مردم الان در بازار درحال فروش یک محصول هستند. این دسته از افراد در کسب و کار اینترنتی بسیار موفق هستند زیرا تمام این افراد مجبورن یک تایم کاری خاصی در مغازه باشند و محصول خود را بفروشند و مطمئنا مشتری نمی‌تواند تمام محصولات آن مغازه را ببیند. وقتی صاحب این کسب و کار یک سایت فروشگاهی داشته باشد تمام محصولات خود را می‌تواند به کاربر یا مشتری خود نشان دهد و کاربر هم بسیار راحت با یک سرچ  ساده می‌تواند محصول خود را پیدا و خریداری کند. از مهمترین مزایای سایت‌های فروشگاهی، فروش 24 ساعته و بدون محدوده زمانی است.

  • وبلاگ‌ها

اگر به هردلیلی نمی‌توانید سایت داشته باشید بهترین راه برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی شما وبلاگ‌ها هستند. وبلاگها یک صفحه شخصی رایگان هستند که این امکان را به شما می‌دهند که شما به صورت روزانه یا هرچند روز در میان مطالب خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. از رایج‌ترین وبلاگ‌های مورد استفاده کاربران ایرانی می‌توان به blog.ir اشاره کرد.

  • شبکه‌های اجتماعی

از روشهای رایگان دیگر راه اندازی کسب و کار اینترنتی علاوه بر وبلاگها، شبکه‌های اجتماعی می‌باشند. امروزه تقریبا بیش از 90 درصد مردم در تمامی شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند و می‌توان ازپرمخاطب‌ترین این شبکه‌ها، اینستاگرام، تلگرام و فیسبوک را نام برد. در این شبکه‌ها و سایر شبکه‌های اجتماعی دیگر مانند توییتر، پینترست ، لینکد این و خیلی چیزهای دیگری که شما می‌توانید به راحتی عکس ، متن و حتی ویدیو مورد نظرتان را با کاربران آن شبکه به اشتراک بگذارید.

مانند هر کسب و کار دیگری، کسب و کار اینترنتی هم یک سری معایب و مزایای دارد اگر شما قصد دارید وارد کسب و کار اینترنتی شوید باید نقاط مثبت و منفی آن را بدانید و در نهایت تصمیم بگیرید که آیا راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی برای شما سودآور است یا خیر.

فواید کسب و کارهای اینترنتی

  • با داشتن کسب و کار اینترنتی می توانید:
  • بدون محدودیت زمانی و داشتن کسب وکار 24 ساعته حتی در خواب هم پول در بیاورید.
  • بدون محدودیت مکانی شهر یا استان کار کنید.
  • بدون خارج شدن از خانه کسب درآمد کنید.
  • محیط کارتان را خودتان انتخاب ‌کنید.
  • همزمان دارای چند شغل باشید.
  • ایده‌های که در ذهن خوددارید را عملی کنید.
  • با استفاده از دور کاری‌ها، پول بیشتری به دست می‌آورد.
  • خودتان رئیس خودتان باشید.

سخن پایانی

البته با وجود تمام مزایای که کسب و کار اینترنتی دارد می‌توانیم به معایبی هم برای آن اشاره کنیم مثلا  نداشتن ارتباط مستقیم و رو در رو با مشتری می‌تواند برای خیلی از مدیران عیب به شمار بیاید چرا که نیاز دارند تا با ارتباط مستقیم و حرف زدن، مشتری خود را قانع کنند یا نیاز به یادگیری نحوه‌ی کار با موبایل یا کامپیوتر دارید و  داشتن مهارت دراین حوزه، کار کردن به شکل اینترنتی برایتان سخت خواهد بود.

 امیدوارم در این مقاله توانسته باشیم مفهوم کسب و کار آنلاین و انواع آن را به شما دوستان عزیز بیاموزیم.  در این زمان و همین لحظه شما می‌دانید کسب و کار آنلاین چیست و چه مزایا و معایبی دارد. طراوان قصد دارد در مقاله‌ی بعدی " نحوه‌ی راه اندازی کسب و کار آنلاین موفق " را به شما بیاموزد.

منبع : طراوان

مطالب مرتبط:

شرکت طراحی سایت ساری