بهترین زمان راه اندازی کسب و کار اینترنتی

برای بسیاری از کسانی که به دنبال راه اندازی شرکت‌ها و کسب و کارهای شخصی هستند، شروع یک کسب و کار اینترنتی آسان‌ترین راه است. اما در این بین هم شاید زمان مناسب شروع کار بتواند در موفقیت آن تاثیر به سزایی داشته باشد. پیدا کردن بهترین زمان راه اندازی کسب و کار اینترنتی می‌تواند اصلی‌ترین گام شما برای شروع فعالیت تجاری خود باشد. در این مطلب سعی داریم تا به شما برای پیدا کردن این زمان کمک کنیم. 

کسب و کار اینترنتی چیست؟ 

پیش از آن که بخواهیم صحبتی از بهترین زمان شروع کسب و کار اینترنتی بکنیم، بهتر است ابتدا کسب و کار اینترنتی را برای شما معرفی کنیم. کسب و کارهای اینترنتی به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که در بستر اینترنت و فضای مجازی صورت می‌گیرد. این کسب و کارها می‌توانند از انواع ساده‌ای مانند کار در صفحات مجازی تلگرام و اینستاگرام شروع شده و تا سایت‌های بزرگ خرید و فروش کالا مانند دیجی کالا را شامل شود.

بسته به اندازه و حجم تراکنش‌های شما، درآمد و سود شما نیز متفاوت است. قبل از ورود به حوزه کسب و کارهای اینترنتی باید از خود بپرسید که آیا توانایی مدیریت تشکیلات اداری خود را دارید؟ یا آیا می‌توانید پرسنلی را زیر دست خود هدایت و مدیریت کنید؟ البته در همه‌ی کسب و کارهای اینترنتی، با تعداد پرسنل زیادی روبرو نیستیم؛ چه بسا کسب و کارهایی که تنها یک پرسنل دارند و آن شخص هم مدیر مجموعه است. اما در هر حال باید بتوانید مدیریت موقعیت‌ها و اتفاقات را به عهده بگیرید. یکی از دلایلی که باعث رشد روز افزون کسب و کار می‌شود، اعتماد سازی و برندسازی در فضا مجازی است. اگر نتوانید در بین مشتریان و بازار هدف خود، اعتماد متقابلی را ترسیم کنید، عملاً کسب و کاری شکست خورده را دارید. 

چه زمانی آماده ورود به حوزه‌ی کسب و کارهای اینترنتی هستید؟ 

برای پاسخ به این سوال باید مراحل زیادی را پشت سر بگذارید. همه‌ی این مراحل البته بیرونی نیست و خیلی از آن‌ها، مراحل درونی و شخصی‌ست. اگر بتوانید برای تمامی این سوالات و نیازها، پاسخ درست و منطقی بیابید یا راه‌حلی خوب پیدا کنید، بعد از آن می‌توانید با خیال راحت و کمترین دردسر وارد کسب و کارهای اینترنتی شوید. قبل از ورود به این حوزه نیز مانند تمامی فعالیت‌های تجاری، هیچ عجله‌ای به خرج ندهید، زیرا هر گونه عجله و عدم آمادگی می‌تواند سرعت شکست شما را بالاتر ببرد.

از آن سمت، اگر با صرف زمان کافی و آمادگی کامل وارد کسب و کارهای اینترنتی شوید، احتمال شکستتان را کم و درصد پیروزی‌های کوتاه مدت و بلند خود را زیاد کرده‌اید. می‌توانید مراحل زیر را قبل از ورود به بازار آنلاین انجام دهید: 

بهترین زمان راه اندازی کسب و کار اینترنتی

  1.     پیدا کردن شناخت کافی: در اولین قدم نسبت به هر کاری باید شناخت کافی نسبت به موضع و مسیر پیش رویتان پیدا کنید. هر چقدر که بتوانید برنامه دقیق‌تر و منسجم‌تری را برای خود تهیه کنید، در کارتان موفق‌تر خواهید بود. بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی شکست خورده، دلیل ناموفق بودنشان را در عدم شناخت کافی نسبت به موضوع کسب و کار و همینطور نسبت به فضای اینترنت بیان کردند. فضای تجاری اینترنت با فضای فیزیکی متفاوت است و همین تفاوت باعث بروز مشکلاتی می‌شود که شاید در حالت عادی خرید و فروش، امکان رخ دادن آن صفر بود. باید بتوانید ضعف‌ها و قدرت‌های فضای اینترنت را پیدا کرده و بر اساس آن‌ها، کسب و کارتان را جلو ببرید. 
  2.     کسب تجربه: نداشتن تجربه می‌تواند شکست‌های زیادی را چه در فضای آنلاین و چه در فضای حقیقی به شما وارد کند. داشتن تجربه‌های کوچک و بزرگ از فضای فعالیت‌های آنلاین می‌تواند شما را برای داشتن کسب و کار شخصی موفق یاری کند. البته این امکان شاید برای همه وجود نداشته باشد که قبل از انجام کاری بتوانند آن را تجربه کنند زیرا در بسیاری از مواقع، با یک شکست، تمام سرمایه و منابع شما هدر می‌رود. در این گونه از مواقع که امکان تجربه شخصی را ندارید می‌توانید از تجارب مدیران کسب و کار موفق بهره ببرید و با خواندن راهکارها و ایده‌های آنان یا صحبت با آن‌ها، در کار خود موفق‌تر باشید. البته هرگز خواندن نظرات و اتفاقات کسب و کارهای شکست خورده را نیز از یاد نبرید. می‌توانید در میان صحبت‌های مدیران استاراپ‌های شکست خورده، ایده‌ها و نکات کلیدی زیادی را بیابید.
  3.     سرمایه کافی جمع کنید: برای آن که بتوانید حضوری قدرتمند و قوی در بازار داشته باشید، نیازمند هزینه کردن هستید. شما باید در ابتدای مسیر خود، کمی هزینه کنید تا بعداً با درآمد بیشتر آن هزینه را جبران کنید. راه‌های زیادی برای تامین سرمایه کسب و کارهای آنلاین و غیرآنلاین وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. منظور ما از تامین سرمایه، تنها داشتن منابع مالی کافی نیست. در خیلی از مواقع، سرمایه‌های شرکت را می‌توان در داشتن تعداد نیروی متخصص، داشتن تعداد دستگاه‌ها و تجهیزات به روز و داشتن منابع مکانی و فضای کار مناسب مشاهده کرد. بنابراین برای تایمن سرمایه تنها به روی منابع مالی تمرکز نکنید و یادتان باشد که همه‌ی انواع منابع در کنار هم می‌تواند باعث رشد سریع شما شود و نه تنها پول. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله آشنایی با انواع منابع تامین سرمایه برای استارتاپ های ایرانی را مشاهده کنید.
  4.     گذراندن دوره‌های مدیریت: خیلی از افراد تصور می‌کنند که خشن بودن یا قاطع بودن، از آن‌ها مدیرانی ایده‌آل و موفق می‌سازد. اما این باور کاملاً نادرست و غلط است؛ به حدی که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک نه تنها کسب و کارتان، بلکه آینده‌ی شغلی خود شما را نیز تخریب کند. باید بدانید که مدیران خوب، کسانی هستند که بدانند در مواقعی خشن، قاطع، منعطف، ریسک پذیر، منطقی یا خیلی چیزهای دیگر باشند. در واقع مدیران خوب، افرادی هستند که در لحظه تصمیم گرفته و اتفاقاً تصمیمات خوب و برنده نیز می‌گیرند. دوره‌های مدیریتی که از سوی شرکت‌های تخصصی زیادی برگزار می‌شود، می‌تواند قدم خوبی برای تبدیل شدن به مدیری لایق و استوار باشد. پس از گذراندن این دوره‌ها، می‌توانید مدیریت بحران کسب و کارتان را به عهده بگیرد و با پرسنل خود مانند یک مدیر واقعی برخورد کنید.
     
  5.     قراردادهای خوب ببندید: بستن قراردادهای خوب می‌تواند تضمین کننده‌ی موفقیت کسب و کار اینترنتی شما باشد. البته انتظار این نمی‌رود که شما خود به تمامی مسائل حقوقی و حقیقی کار آشنا باشید، زیرا برای این موضوع حتماً باید از یک وکیل خوب و کارکشته استفاده کنید. اما باز هم می‌توانید تا حد امکان و تا جایی که در توانتان است، با موضوعات تجاری آشنا شوید. می‌توانید مشکلات حقوقی عمده و رایج کسب و کار خود را پیدا کنید و به راه حل و مسائل آن، تسلط کافی پیدا کنید. هرگز دست از یادگیری نکشید.
  6.     با ابزارهای کار در فضای اینترنت آشنا شوید: لازم نیست که در حد یک طراح و برنامه نویس خبره، اطلاعات و دانش کامپیوتری داشته باشید. قرار نیست اگر سایتی دارید یا صفحه مجازی را برای کسب و کارتان ساخته‌اید، تمام کارهایش را خودتان انجام دهید، اما نمی‌توانید بدون شناخت فضا و چگونگی انجام کار نیز، جلو بروید و انتظار موفقیت بالایی داشته باشید. بهتر است اگر سایت داریدف کمی کار با آن و نحوه‌ی ورود اطلاعات را یاد بگیرید و گاهاً خودتان برای گذاشتن مطلب و مدیریت سایت پا پیش بگذارید. یا اگر صفحه‌های اینستاگرام و تلگرامی را برای ارتباط با مشتریان در نظر گرفته‌اید، گاهی خودتان پست گذاری را انجام دهید یا خودتان وارد بخش ارتباط با مشتریان شده و رو در رو با مردم حرف بزنید. این کار کمک می‌کند تا از درستی و کیفیت کار پرسنل خود اطمینان حاصل کنید. علاوه بر آن، اگر صاحب کسب و کاری خانگی و تک نفره هستید، یاد گرفتن این مسائل برای شما الزامی‌ست. 

  7.  تهدیدها را به فرصت تبدیل کنید: چند ماهی‌ست که بازار ایران، تحت تاثیر بیماری کرونا قرار دارد و بسیاری از کسب و کارهای خرد و بزرگ از آن آسیب دیده‌اند. اما کسب و کارهایی نیز بودند که فعالیت خود را در فضای اینترنتی افزایش دادند و اتفاقاً از زمان قبل کرونا، درآمد بیشتری داشتند. اگر شما هم جزو کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا بودید و درآمدتان کاهش پیدا کرد، احتمالاً در تبدیل این تهدید به فرصت خوب عمل نکردید. خیلی از کسب و کارهای سنتی در این ایام، کرونا را فرصتی برای تبدیل شدن به فروشگاه آنلاین کالا و خدمات دیدند و اتفاقاً سود خوبی را به دست آوردند. با وجود ماندگاری کرونا در کشور (احتمالاً تا یک سال دیگر) بهتر است همین حالا برای راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی خود کاری کنید. فرصت را از دست ندهید. 

سخن پایانی
با وجود تمامی موارد گفته شده، شاید خیلی از چیزهای دیگر از قلم ما افتاده باشند. می‌توانید پس از گذراندن این مراحل، به ورود در حوزه‌ی کسب و کارهای اینترنتی امیدوار باشید. حتی اگر عملکرد خوبی را در موارد بالا نشان دادید، باید انتظار موفقیت در کار را نیز بکشید. همچنین می‌توانید نظر خود را در مورد بهترین زمان راه اندازی کسب و کار اینترنتی با ما به اشتراک بگذارید. تیم طراوان، سال‌هاست در کنار مدیران کسب و کارهای نوپا و قدیمی قرار دارد. علاوه بر این نکات می‌توانید گرفتن مشاوره کسب و کار را نیز در برنامه‌های خود قرار دهید. منتظر نظرات، پیشنهادات و ایده‌های شما هستیم.  

منبع : طراوان

 

مطالب مرتبط

راه اندازی کسب و کار اینترنتی