استانداردهای طراحی سایت چیست؟

در هفته گذشته یک روز بسیار مهم برای تولیدکنندگان و طراحان حوزه های مختلف کاری و تجاری وجود داشت. روز جهانی استاندارد بهانه‌ای است تا بخواهیم به استانداردهای طراحی سایت و دیزاین سایت نگاهی بیندازیم. با طراوان همراه باشید تا شما را با اصول طراحی سایت و بخش های الزامی در سایت آشنا کنیم.

روز جهانی استاندارد

همه ساله در چهاردهم اکتبر سال میلادی، روز جهانی استاندارد گرامی داشته می شود. در چهاردهم اکتبر سال ۱۹۴۷ بود که روسای موسسه های استاندارد ۲۵ کشور در شهر لندن انگلستان گرد هم آمدند، تا با مشخص کردن روز جهانی استاندارد استاندارد سازی و نظم دادن به علوم فنون و تجربه های بشری را مد نظر قرار دهند. استاندارد به معنی پیاده سازی قواعد مقررات نظام‌های برای ایجاد هماهنگی و وحدت، به منظور افزایش میزان تفاهم، ارتباطات، توسعه صنعت و کسب و کار و صرفه جویی و حفظ سلامت و ایمنی است. پس از فراگیر شدن استفاده از سایت‌های اینترنتی و در دسترس شدن اینترنت برای تمامی افراد جامعه لزوم استفاده و رعایت استاندارد در طراحی سایت نیز احساس شد. در طراحی سایت باید از قوانین و مقررات پایه و مشخصی تبعیت کنید. طراحی سایت نیز به مانند تمامی محصولات و خدمات نیازمند استانداردها و مبانی مشخصی است که در ادامه بیان خواهیم کرد.

استاندارد طراحی سایت

اگر به طراحی سایت های مختلف موجود در فضای وب دقت کنید، حتماً نکات و بخش های یکسان و مشابهی را خواهید دید که میتوان آنان را در چارچوب استاندارد طراحی سایت جای داد. در ادامه این بخش شما را با این قوانین و بخش ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

  1. فونت و استایل نگارشی:  این طور نیست که بتوان از هر فونت و استایل نگارشی در طراحی سایت های مختلف استفاده کرد. هنگامی که شما با یک سایت فروشگاهی یا خدماتی رو به رو هستید، انتظار دارید تا عناوین و بخش های مهم سایت را با فونت های مشخص و تا حدی توپُر ببینید. همچنین عناوین محصولات و خدمات فروشی باید بزرگ و خوانا و با رنگی متفاوت نسبت به دیگر متون سایت باشد. همچنین اگر سری به سایت های شرکتی و متن محور بزنید، به دلیل وجود متن فراوان در ظاهر سایت، باید از فونت های ساده با خوانایی بالا و فاصله خطوط کمی بیشتر نسبت به دیگر سایت ها استفاده کرد. دلیل این کار بالا بودن حجم محتوای متنی نسبت به دیگر انواع سایت است.
  2. استفاده از عکس‌های مرتبط با سایز مشخص: نمی توانید عکس نامربوط به محتوای متنی را در هر جای سایت استفاده کنید. باید بدانید که برای گذاشتن عکس پوستر متن، اندازه بزرگتر و عکس درون متن، اندازه متوسط دارد. همچنین از عکس های کوچک و به نوعی آیکون، برای نشان دادن لوگو استفاده می شود. اگر می خواهید از بنر تبلیغاتی به شکل عکس یا گیف استفاده کنید، باید آن را در وسط محتوای متنی یا در ستون سمت راست یا چپ صفحه مرورگر نمایش دهید. محتواهای تبلیغاتی باید مکان مشخص و از پیش تعیین شده‌ای داشته باشند و نباید برای هر محتوا جای جدیدی در نظر گرفت.
  3. استفاده از لوگو و آیکون: هر سایت را بسته به کاربرد و خدمات ارائه شده در آن، می توان در یک دسته بندی مشخص قرار داد. به همین ترتیب، سایت می تواند بیانگر یک کسب و کار مشخص نیز باشد. بسیاری از کسب و کارها و شرکت های حاضر در فضای وب، از گذاشتن لوگو و آیکون شرکت یا کسب و کار خود در سایت غافل هستند. در صورتی که یکی از استانداردهای پایه و مهم در طراحی سایت شرکتی یا فروشگاهی داشتن لوگو و آیکون مناسب در سایت است. لوگوی شما می تواند در سمت راست وسط یا چپ ابتدای صفحه و همچنین در سمت راست وسط یا چپ انتهای صفحه وجود داشته باشد.
  4. قرار دادن اطلاعات تماس و راه‌های دسترسی: مهم نیست که شما سایتی را برای نشان دادن یک کسب و کار فیزیکی طراحی کرده‌اید یا برای یک کسب و کار مجازی! آن چیز که اهمیت دارد قرار دادن اطلاعات تماس و تمامی راه‌های دسترسی ممکن در سایت است. مخاطبان و کاربران سایت شما باید بتوانند در هر زمان و مکان دلخواه شما پیام دهند. این پیام می تواند به شکل صوتی، ویدیویی یا متنی به دست شما برسد. حتی امکان دارد که شما با گذاشتن راه ارتباطی حضوری، آنها را به دفتر خودتان دعوت کنید. یکی از مهم‌ترین اصول و نکات در طراحی سایت اعتبار سازی و اطمینان دهی به کاربر برای پشتیبانی همه جانبه شما از مشتری است.
  5. سازگاری با تمامی مرورگرها و سیستم ها: طراحی یک وب سایت بر طبق استانداردهای بین المللی، به شما پیشنهاد می کند که زبان برنامه نویسی و قابلیت های مختلف سایت خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که در تمامی سیستم ها و مرورگرها بدون هیچ ایرادی قابل اجرا باشد. شما باید بتوانید سایت خود را متناسب با تمامی مرورگرهای شناخته شده و معروف بازار مانند گوگل کروم، موزیلا و اینترنت اکسپلورر طراحی کنید. همچنین سایت شما باید در نوت بوک، تلفن های هوشمند، تبلت ها و سیستم های خانگی بدون مشکلی اجرا شود. اگر در این بین بتوانید سایت خود را متناسب با سرعت های مختلف اینترنت نیز طراحی کنید، می توان گفت بهترین و کارآمدترین سایت را طراحی کرده‌اید.
  6. طراحی سایت واکنشگرا: یکی از جدیدترین استانداردهای اضافه شده به قوانین و نکات طراحی سایت واکنشگرا بودن سایت است. سایت تعاملی، رسپانسیو یا واکنشگرا به سایتی گفته می‌شود که نسبت به اعمال کاربر واکنش مناسب را نشان میدهد. برای مثال اگر کاربر از طریق گوشی تلفن همراه خود سایت شما را باز کند، بدون هیچ مشکلی تمامی امکانات و قابلیت های سایت برای او قابل اجرا خواهد بود و اندازه آیکون ها، تصاویر، باکس های متنی و دیگر اجزای سایت متناسب با اندازه صفحه گوشی تلفن همراه کاربر کوچک می شوند. طراحی سایت واکنشگرا جای خود را میان طراحان وب سایت و خریداران آن پیدا کرده است و بسیاری از دارندگان سایت های استاتیک و غیرواکنشگرا به دنبال به روز رسانی آن هستند.استادندارد طراحی سایت

چه استانداردهایی به غیر از موارد گفته شده برای طراحی سایت وجود دارد

با وجود تمامی مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم هنوز هم نمی‌توان گفت که تمامی موارد برای شما بیان شده است. از بخش های مهم هر سایت کد نویسی و صحت دستورات و تابع های استفاده شده در طراحی سایت است. این بخش از گفتار، بیشتر مناسب طراحان استفاده‌کنندگان حرفه‌ای سایت است و احتمالاً تمامی کاربران و خوانندگان با آن آشنایی نداشته باشند. در کدنویسی سایت باید به اعتبار سنجی دستورات استفاده شده اهمیت داد. زبان های برنامه نویسی در طول زمان دچار تغییر و تحول می شوند و این تغییر و تحول باعث از بین رفتن یک سری از کدهای قدیمی و ایجاد دستورات منسوخ شده می شود. در طراحی سایت به روز و استاندارد باید عدم استفاده از کدهای منسوخ شده را مد نظر قرار داد. برای پیدا کردن این دستورات منسوخ شده یا بررسی کدهای سایت خود باید آنها را با دو استاندارد قالب زبان های برنامه نویسی و کدهای ورودی و خروجی سایت آزمایش کنید. برای این کار لازم است تا استانداردهای ECMA و W3C را در نظر داشته باشید و در صورت سفارش طراحی سایت از طراح و برنامه نویس بخواهید تا کدهای خود را متناسب با اصول و استانداردهای این دو سایت پیاده سازی کند.

سخن پایانی

شرکت طراحی سایت طراوان فارغ از هدف اصلی خود در به روز کردن کسب و کارهای قدیمی و انجام تمامی خدمات مربوط به فضای وب، یک رسالت دیگر را نیز دنبال می کند و آن استفاده از آخرین تکنولوژی ها و استانداردهای روز دنیا، در طراحی سایت مشتریان خود است. طراوان می‌کوشد همزمان با به روز شدن بازار اینترنت، متناسب با نیاز مشتری و خواسته های او پیشرفت کند تا بتواند بهترین گزینه ها را پیش روی مشتریان عزیز خود بگذارد. به همین منظور در صورتی که نیاز به دریافت راهنمایی و پشتیبانی برای سفارش طراحی سایت خود هستید میتوانید با نیروهای فنی و پشتیبانی طراوان در ارتباط باشید. همچنین در صورت نیاز به داشتن جلسه حضوری میتوانیم در بازه‌ی کرونا با رعایت تمامی پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی پذیرای شما عزیزان باشیم.

منبع: طراوان

 

مطالب مرتبط

استانداردهای طراحی سایت