همه‌چیز در مورد برند؛ برندسازی در کسب و کار چگونه است؟

خیلی از مواقع تنها به دلیل نوظهور بودن یک مارک و برند خاص، از محصولات و خدمات آن استفاده می‌کنیم. یا آنکه در میان محصولات و خدمات مختلف، از برندی استفاده کرده ایم که برایمان آشناتر و شناخته‌تر بوده است. دلیل این اتفاقات، تنها به قدرت و تاثیر برند برمی‌گردد. در این مطلب می‌خواهیم شما را با نکات کلیدی برندسازی آشنا کنیم و صفر تا صد برندسازی را به شما بیاموزیم.

برند چیست؟

برند  هنر هم سو کردن ذهنیت مردم درباره شماست، با ذهنیتی که میخواهید درباره شما داشته باشند.
می‌تواند هر متن یا لوگوی تاثیر گذار و شاخص باشد. هر کسب و کاری، بسته به نوع فعالیت و ویژگی‌های خود، از المان‌ها و علائم مختلفی در معرفی خود استفاده می‌کند. اما برند، چیزی فراتر از یک متن ساده یا لوگوی پیش افتاده است و میزان موفقیت آن، با تاثیرگذاری‌اش روی مخاطب اندازه گیری می‌شود. برندها می‌توانند شما را در بازار پررقابت امروزی، متفاوت و شاخص نشان دهند و به همان نسبت، میزان فروش و مقبولیت شما در بین بازار هدفتان را افزایش دهند. این موضوع، می‌تواند اهمیت برندسازی و تولید و طراحی یک برند خوب را، بیشتر نشان دهد. با برند شاخص، می‌توانید پیام کسب و کار خود را، از کیلومترها دورتر و به شکل غیرحضوری به مخاطب برسانید. در واقع، برند، نماینده هویت کسب و کار شماست.

چرا هر کسب و کاری به برند نیاز دارد؟

معاملات تجاری و خرید و فروش کالا در گذشته‌های نه چندان دور، به شکلی بود که هر صنف از خدمات، دارای یک یا چند فروشنده شاخص بود. بیشتر مردم از آن‌ها خرید می‌کردند و بسیاری از کسب و کارهای خرد نیز، متصل به آنان بودند. اما با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن آن در بین مردم، خرید و فروش کالا و خدمات به شکل اینترنتی رواج پیدا کرد و همه توانستند از فاصله‌ای دور و از فروشنده‌ای ناشناخته خرید کنند. این موضوع برای فروشندگان نیز صادق بود و با رشد فضای دیجیتال، صاحبان کسب و کار می‌توانستند بازار هدف و مشتریان خود را، فراتر از مرز شهرها و استان‌ها و کشورها ببرند.
اطلاع از این موضوع، می‌تواند جذاب، خوش‌آیند و کارآمد باشد. اما چطور می‌خواهید در بین هزاران کسب و کار فعال در اینترنت (و حتی بازار حقیقی) خود را متمایز نشان دهید؟ چطور می‌خواهید کسب و کارتان را به همه بازار هدف خود معرفی کنید؟ با چه عنوانی؟ با چه پیامی؟ پاسخ به این سوالات، تنها در برند و اهمیت برندسازی نهفته است. همه مردم دوست دارند تا خود را عضوی از یک جمع بزرگ نشان دهند. قبیله سازی یکی از ویژگی های مهم برند است.
"همرنگ جماعت بودن" چیزی‌ست که این روزها در اطراف مان زیاد دیده می شود. خیلی‌ها بی‌آنکه نیازی به محصولات شرکت اپل داشته باشند، آن را خریداری می‌کنند. خیلی‌ها بی‌آنکه خودشان متوجه شوند، از یک رستوران یا کافه خاص، بیشتر خرید می‌کنند. بسیاری از مردم، ترجیح می‌دهند تا از یک برند و مارک لباس بیشتر خرید کنند و فکر می‌کنند لباس‌های این برند، آن‌ها را زیباتر می‌کند. این همان همرنگی‌ست که مردم را به استفاده از یک محصول یا خدمت خاص، ترغیب می‌کند؛ چیزی که مردم را به، "عضو قبیله‌ای" تبدیل می‌کند.

برندسازی

برند، هویت کسب و کار شما را به دیگران می‌شناساند و شما را در ذهن مخاطب ماندگار می‌کند. وقتی بتوانید با شعار و برند خود، در ذهن مخاطبان بیشتری ماندگار شوید، عملاً آگاهی نسبت به محصول بیشتر و در نهایت سود بیشتری را برای خود به ارمغان آورده‌اید. شما با افزایش اعتماد و اعتبار خود، نه تنها مشتریان جدیدی را پیدا می‌کنید، بلکه مشتریان قدیمی و فعلی خود را، وفادارتر از قبل نگه می‌دارید. اینکه بتوانید یک مشتری را به تکرار خریدهای قبلی ترغیب کنید، یعنی اعتباری فراتر از هزینه و کیفیت کسب کرده‌اید. حفظ این اعتبار، تنها با برندسازی ممکن است.
در برندسازی باید ارزش ها، هویت، لحن و ویژ گی های برند خود را در نظر بگیرید. نمی‌توانید یک کسب و کار رسمی را فقط با لحن کودکانه معرفی کنید یا یک کسب و کار مخصوص به کودکان را با لحنی بزرگسال. هنگام برندسازی باید بتوانید با شناخت هر چه بیشتر مخاطبان خود، سلایق و ذائقه‌های آن‌ها را پیدا کرده و متناسب با هویت برند کسب و کار خود، لحن برند جذابی بیابید. در بین لحن‌های متفاوت کسب و کار می‌توان به رسمی، خودمانی، فرهیخته، تند، بی‌تفاوت، خشن و مهربان اشاره کرد.  به عنوان مثال لحن ادبیات شرکت طراوان رسمی محترمانه و در عین حال دوستانه است.
ویژگی ها همان نقاط تماس برند هستند، بخش هایی  از برند که دیده می شوند.
نام، شعار، بسته بندی، شبکه های اجتماعی ، وبسایت ، رویدادها، تبلیغات ، هدایا و....

 

برند سازی

کاربردهای برند

برندها کاربردهای متفاوتی دارند. وقتی برندی شاخص و متمایز کننده برای کسب و کار خود تولید کرده‌اید، وقت آن است که از این برند در تمامی بخش‌های مختلف تبلیغی خود استفاده کنید. برند را می‌توانید در نام، تگ‌لاین، شعار تبلیغاتی، متن آگهی، مطالب سایت و شبکه‌های اجتماعی، بروشور و کاتالوگ، خبرنامه‌ها، سربرگ نامه‌ها، بسته‌بندی محصولات، ویدیوها و پادکست‌ها و بسیاری از جاهای دیگر استفاده کنید. در هر کدام از این بخش‌ها، مخاطب باید برند شما را واضح و روشن ببیند. هر چقدر که بتوانید بیشتر در چشم بمانید، به همان نسبت مقبولیت بیشتری کسب خواهید کرد. برندها را در اندازه‌های کوچک و بزرگ می‌توانید چاپ کنید و در جاهای مختلفی از بیلبوردهای بزرگ گرفته تا لوگوی شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنید. مخاطبان، باید شعارها و ویژگی‌های کسب و کار شما را در هر جای ممکن ببینید و به خاطر بسپارند. هویت بصری برند را طوری طراحی کنید که نیازی برای تغییر (حداقل برای 5 سال) احساس نکنید.

ویژگی‌های برند

اولین ویژگی برند، سادگی‌ست. برند باید تا حد امکان ساده و همه فهم باشد. لوگوی شرکت اپل را همه ما دیده‌ایم، یک سیب گاز زده که هیچ جلوه خاصی ندارد اما آنقدر ساده و همه فهم است که با یکبار دیدن در ذهن همه ما ماندگار می‌شود. شعار اپل نیز از همین اصل پیروی می‌کند؛ "متفاوت فکر کن". ویژگی و هویت شرکت اپل، بر انحصارطلبی محصولات و خدمات استوار است و می‌خواهد تا جای ممکن این تفاوت با دیگران را به شما القا کند. اپل در عبارت دو کلمه‌ای (Think different) توانسته این تفاوت را به خوبی نشان دهد.

دومین ویژگی برند، ایجاد انگیزه و جذابیت است. برند باید بتواند مخاطبان خود را به هیجان وادارد و در آنان ایجاد انگیزه و رقابت کند. برای این ویژگی، به لوگوی نایکی نگاهی بیندازید. علامت تیک زدن هنگام انجام یک کار یا پذیرفتن یک موضوع استفاده می‌شود. نایکی هم از همین علامت برای لوگوی خود استفاده کرده است. اما شعار نایکی کار را بیش از پیش جذاب می‌کند؛ "فقط انجامش بده". هدف نایکی این است که تردید را از مخاطبش بگیرد و او را به خرید ترغیب کند.
سومین ویژگی برند، ثبات است. زمانی که برندی را برای کسب و کار خود انتخاب کردید، باید تمام توان و زمان خود را روی نگه داری  آن بگذارید.این کار با ثبات کیفیت و تبلیغات اصولی و درست شکل میگیرد. یقیناً نمی‌خواهید پس از مدت کوتاهی دست به تغییر برند و تعویض آن بزنید. پس برند شما باید تا حد امکان خوب و باکیفت باشد و برای سالیان زیادی از کسب و کار شما پشتیبانی کند. با نگاهی به تغییرات برند BMW می‌فهمیم که تنها جزییات لوگو در طول سال‌ها تغییر کرده و اصل لوگو همان طرح ابتدایی‌ست. تغییرات متعدد و سریع برند می‌تواند به ضرر شما تمام شود (حتی اگر برند بهتری تولید کنید) زیرا این تغییرات شما را از ذهن مخاطب پاک می‌کند و عملاً حتی با وجود کیفیت و مقبولیت، ماندگار نخواهید ماند.

ساخت برند

در ابتدا باید تصمیم بگیرید که میخواهید برند شخصی  یا Personal Branding  ایجاد کنید و یا برند کاری. برای ساخت برند می‌توانید از خودتان شروع کنید.  هیچ‌کسی بهتر از شما، خودتان و کسب و کارتان را نمی‌شناسد. باید بتوانید در موارد و عبارات کوتاه، کسب و کار خود را تعریف کنید. ویژگی‌های مثبت و منفی کسب و کارتان را مشخص کنید و برای هر کدام علامتی در نظر بگیرید.  برند می‌تواند از دو بخش لوگو و شعار تشکیل شود. طراحی لوگو کاری‌ست که نیاز به مهارت و تخصصی متفاوت با تکنیک‌های روزمره ما دارد و بهتر است برای طراحی آن، طراحی حرفه‌ای استخدام کنید. برای شعار نویسی نیز، می‌تواند از تکنیک‌های به خصوصی استفاده کنید. این تکنیک‌ها را به طور کلی می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • - سادگی: "پپسی" | نام پپسی در واقع صدای باز شدن قوطی نوشابه گازدار را برای ما تداعی می‌کند.
  • ایهام: "بانک خوب، سرمایه است" | شعار بانک سرمایه به خوبی می‌تواند هم القای اعتبار کند و هم نام بانک را در ذهن مخاطب جا بیندازد.
  • وارونگی: "از بامدادان تا شامگاهان، با دامداران" | شعار شرکت دامداران، بر این اصل استوار است که محصولات شرکت باید در تمامی وعده‌های صبحانه تا شام استفاده شوند.
  • - تکرار: "آزمایش، سربلند از هر آزمایش" | در شعار شرکت آزمایش، ویژگی باکیفیت بودن و محصول منحصر به فرد مد نظر است.
  • - تشابه حروف: "کوکاکولا - اشی‌مشی -  فایرفاکس" | خوش آهنگی و تشابه حروف می‌تواند به خاطر سپاری نام برند را افزایش دهد.
  • - قافیه پردازی: "هم‌مزه‌ی هر لحظه، مزمز" | شعار می‌تواند از آهنگ و لحن برند هم استفاده کند. این کار ماندگاری برند را افزایش می‌دهد.

به دست آوردن این عبارات، برای همه کسب و کارها ممکن است اما باید بتوانید دانش برندینگ و علم بازاریابی خود را در کنار هم به کار بگیرید. بسیاری از کسب و کارها بدون آنکه برند و برندسازی مشخصی داشته باشند، شروع به کار می‌کنند و انتظار دارند تا مشتریان آن‌ها را بیابند. اما باید بدانید که در ابتدای مسیر، این شما هستید که باید خود را به مشتریان هدفتان بشناسانید و کسب و کارتان را معرفی کنید. شرکت طراوان، سال‌هاست همراه با مشتریان خود و کسب و کارهای شان، گام برمی‌دارد. بر این باوریم که ساخت برند و برندسازی، می‌تواند شما را در بازار پرجنب و جوش امروزی، متفاوت‌تر از بقیه نشان دهد. برای مشاوره و سفارش خدمات طراحی لوگو، ساخت برند و تعیین لحن برند می‌توانید با تیم طراوان تماس بگیرید یا از طریق صفحه ارتباط با طراوان در سایت،  با ما در ارتباط باشید.

 

همه‌چیز در مورد برند؛ برندسازی در کسب و کار چگونه است؟