چالش‌های پیش روی شرکت‌های استارتاپی

کسب و کارهای نوپا برای رشد و رسیدن به جایگاه حقیقی خود، نیاز به حمایت ها و راهنمایی هایی دارند. این راهنمایی ها و حمایت ها باید به گونه‌ای باشد که منجر به توسعه و رشد این کسب و کارها شود. در فضای کسب و کار امروزی که نگاه بسیاری از سرمایه گذاران و متخصصان به سمت فعالیت های استارتاپی‌ست، بد نیست پس از انتخاب ایده‌ی کسب و کار خود، نگاهی به چالش های پیش روی شرکت های استارتاپی داشته باشید.

  1. چالش اول؛ تامین سرمایه: احتمالا اولین مشکلی که هر شخص یا گروهی در راه اندازی کسب و کارهای نوین یا حتی سنتی با آن مواجه می شوند، تامین سرمایه اولیه است. پیدا کردن تامین کننده مالی از بیرون کسب و کار یا از فامیل و دوستان می تواند اهمیت زیادی داشته باشد. بسیاری از سرمایه گذاران تنها روی کارهایی سرمایه گذاری می کنند که بازگشت سرمایه کوتاه مدت و تضمین شده‌ای را داشته باشند. اگر کسب و کاری پرریسک و پر خطر دارید باید یا از سرمایه های درون خانوادگی و دورهمی های دوستانه خود استفاده کنید، یا به دنبال سرمایه گذاران ریسک پذیر باشید. می توانید راه های مختلف تامین سرمایه برای استارتاپ ها را در نوشته دیگر طراوان دنبال کنید.
     
  2. چالش دوم؛ مالیات: 16 تیر را روز مالیات نامگذاری کرده اند و یقیناً بخش مهمی از حسابرسی های مالی هر شرکت و فعالیت تجاری، مالیاتی است که باید در موعد آن پرداخت شود. بسیاری از شرکت های نو پا به دلیل در نظر نگرفتن خرج و مخارج روزمره و جاری کسب و کار، شکست خورده و از بین رفته اند. اگر صاحب کسب و کاری هستید و هنوز برای دریافت نامه مالیاتی خود اقدام نکرده اید، می توانید در این ایام با تخفیف ها و بخشودگی های خوبی، جریمه های مالیاتی شرکت خود را بپردازید. در نظر داشته باشید، حتی موفق ترین شرکت های استارتاپی نیز، در صورت عدم پرداخت مالیات و فرار مالیاتی، پلمپ خواهند شد. می توانید برای محاسبه مالیات و صورت های مالی خود از حسابرس های خبره و کارکشته استفاده کنید تا اشکالی در روند پرداخت مالیاتتان رخ ندهد.
     
  3. چالش سوم؛ معرفی برند: هر کسب و کار و محصول آن را با برند و هویت آن می شناسند. جا انداختن برند در بین بازار می تواند منجر به افزایش فروش و سود شرکت شود. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با وجود اطلاع از کیفیت پایین یا متوسط کالایی، آن را تنها به خاطر برندش خریده اید. این دقیقا تاثیری است که برند روی افراد می گذارد. برند کسب و کار باید به گونه‌ای باشد که در هر قسمت و بخش آن، هویت شرکت شما را نشان دهد. بهتر است قبل از برنامه ریزی برای تبلیغ برند و حتی طراحی برند، با مشاور برند و کسب و کار یا طراح مجرب گرافیکی همکاری کنید. می توانید اطلاعات بیشتری را حول برند و اهمیت آن در مقاله برند طراوان بخوانید.

طراحی سایت شرکت استارتاپی

  1. چالش چهارم؛ مسائل حقوقی و قانونی: یکی از مشکلاتی که همیشه برای کسب و کارهای جدید و عموماً کوچک وجود دارد، عدم توانایی در بستن قراردادهای خوب است. خیلی از استارتاپ های کوچک از نبود قراردادهای خوب رنج می برند و به دلیل بستن قراردادهای بد، ناقص و بدون در نظر گرفتن قوانین حاکم، قادر به نقد کردن پول خود نیستند. اگر هر شرکت بتواند پول قراردادهای خود را در زمان مناسب و به مقدار کافی دریافت کند، قطعاً می تواند به روی رشد و توسعه بیشتر خود تمرکز داشته باشد. بودن مشاور حقوقی و وکیل قانونی هنگام بستن قراردادها می تواند این مشکل را حل کند. اما در حال حاضر بیشتر مدیران، حضور وکیل و مشاور حقوقی در کنار شرکت را، امری اضافی و بیهوده می دانند. اما باید توجه داشت که همه افراد تمامی موانع و محدودیت های قانونی و تجاری را نمی دانند و لازم است از افراد خبره و دانا در این حوزه بهره ببرند. از طرفی گذراندن پروسه های زمان بر و خسته کننده اداری می تواند هر مدیری را از هدف اصلی خود دور کند. پس بهتر است در این بین برای این کارها به نماینده قانونی خود اعتماد کنید.
     
  2. چالش آخر؛ نیروی انسانی متخصص: داشتن نیروی انسانی متخصص و کارا از مهمترین ارکان رشد و موفقیت کسب و کارهای امروزی است. البته باید توجه داشته باشید که نیروی انسانی ماهر و متخصص را دیگر نمی توان تنها با استخدام به دست آورد و در این بین باید به آموزش و افزایش سطح مهارت نیروهای دیگر نیز بیندیشید. به دلیل حقوق بالای درخواستی نیروهای ماهر، شاید هر کسب و کاری با بودجه محدود از پس استخدام برنیاید. بنابراین نیاز است در این بین با آموزش و گذراندن دوره برای نیروهای ساده و مستعد خود، آن ها را به نیروهای متخصص و ماهر تبدیل کنید. علاوه بر آن، قبل از توسعه و ورود به شاخه های جدید کاری، می توانید برنامه ریزی یکساله خود را برای تربیت نیروهای جدید شروع کنید و پس از آن، تنها به درو بذرهایی که کاشتید، فکر کنید.

سخن آخر

طراوان مدت هاست که همراه مدیران کسب و کار برای توسعه و رشد آن ها تلاش می کند. همراهی ما، نه فقط در بخش طراحی و توسعه، بلکه در بخش پشتیبانی و راهنمایی نیز وجود دارد. چالش هایی که در بالا ذکر کردیم، تنها گوشه ای از موانع و مشکلات اصلی پیش روی شرکت هاست و نوسانات بازار کاری نیز می تواند هر مدیری را به چالش بکشاند. بهتر است قبل از شروع کار یا حتی حین کار، از حضور مشاورهای قوی و کارآزموده در کنار خود بهره ببرید. نمی توانید بدون داشتن مشاور کسب و کار قوی، به تنهایی از پس مشکلات خود و شرکت بربیایید. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره کسب و کار، با ما در تماس باشید.

منبع: طراوان

مطالب مرتبط

بهترین زمان راه اندازی کسب و کار اینترنتی

بهترین ایده‌های کسب و کار اینترنتی 1399

8 سوال که پیش از راه اندازی کسب و کار اینترنتی باید از خود بپرسید

استارتاپ